آخرین ویرایش30 نوامبر 2020
مشاوره موفقیت و توسعه فردی

روش های افزایش تمرکز

تمرکز یکی از مهم ترین عواملی است که میتواند روی تمام جنبه های زندگی شما و بخصوص تحصیل و کسب و کار شما تاثیر بگذارد از این رو در این نوشته روش های افزایش تمرکز را می آموزیم .

ما برای مقابله با تعداد زیادی از عوامل حواس پرتی که در زندگی روزمره با آن مواجه هستیم ، تکامل پیدا نکردیم. با این حال ، با اطمینان از اینکه شما به درستی سوخت گیری می‌کنید و مغز خود را تحریک می‌کنید و هر جا ممکن است ، عوامل حواس پرتی را حذف میکنید، با این روش ها قادر خواهید بود که مغز خود را مدیریت کرده و سبب افزایش تمرکز ذهن خود شوید.

مشاوره رایگان کسب و کار استعدادیابی

تعریف تمرکز چیست؟

احتمالا تا به حال برای شما هم پیش آمده که خواسته‌اید مطالعه کنید ولی یک صدای ناهنجار ممتد مانند یک گروهان، بر رشته‌های عصبی مغزتان رژه می‌رود و یک لحظه هم آرام نمی‌گیرد.
این صدا شدیدا تمرکز حواس ما را به هم می‌زند به طوریکه حتی مدتی بعد از ساکت شدنش، هرچقدر هم تلاش کنیم خبری از تمرکز نیست و یا اینکه هر بار قصد داشته‌ایم کاملا بر کاری تمرکز کنیم خود به خود حواسمان به موارد دیگر پرت شده است.

البته گاهی اوقات چنان بر چیزی تمرکز می کنیم که اصلا متوجه وقایع اطرافمان نمی‌شویم. اما چه اتفاقی می‌افتد؟
ما همواره بر چیزی تمرکز داریم. اما زمانی که می خواهیم آن را تحت کنترل خود در بیاوریم بدون در نظر گرفتن عوامل موثر بر تمرکز، این کار را می‌کنیم که طبیعاتا نتیجه دهنده نیست. مثلا در اثر وارد شدن یک شوک هیجانی ممکن است مدتی دچار حواس پرتی شویم و به جای افزایش تمرکز بر موضوع مورد نظر، مدام به آن شوک فکر کنیم.

در واقع ما همچنان تمرکز داریم اما نه به موضوع مورد نظر، بلکه به موضوع شوک. حال اگر همزمان سروصدای تلویزیون هم اضافه شود سعی می‌کنیم با خاموش کردن آن، بر موضوع مورد نظر تمرکز کنیم. معمولا عوامل اصلی تمرکز به صورت مخفیانه روی ما اثر می‌گذارند بنابراین آن‌ها را نمی‌بینیم و تقصیر را به گردن عوامل فرعی می‌اندازیم.

اگر دقت کرده باشید گاهی در اوج سروصدا و شلوغی و شاید استرس بر موضوعی متمرکز می‌شویم که بعد از آن خودمان هم تعجب می‌کنیم. علت چنین اتفاقی دقیقا در نظر گرفتن عوامل مخفی و تاثیرگذار تمرکز است که معمولا ناخودآگاه اتفاق می‌افتد.

روش های موثر در افزایش تمرکز

در زیر با تعدادی از تمرینات ، نکات و روش های موثر برای افزایش تمرکز آشنا می شوید.

تکنولوژی را کنار بگذارید

یکی از دلایل مهم کاهش تمرکز ما، تکنولوژی است. وقتی مغز با کارهایی مواجه می‌شود که ظاهرا به یک اندازه اهمیت دارند، کار ساده‌تر را انتخاب می‌کند و تقریبا همیشه تکنولوژی کار ساده‌تر است. حتی اگر به‌خاطر شغلی که دارید، کنار گذاشتنِ تکنولوژی برای شما غیرممکن است، سعی کنید محدودیت‌هایی برای خود بگذارید. از برنامه‌هایی استفاده کنید که تأثیر زندگی آنلاین را کاهش می‌دهند. برای مثال Unroll.me تمام ایمیل‌های دریافتی‌ روزانه‌تان را خلاصه می‌کند و در قالب یک گزارش به شما نشان می‌دهد.

از دشوارترین قسمتها شروع کنید

بنابر توصیه کارشنان بهتر است که کارتان را با دشوارترین بخش ها آغاز نمایید و به یاد داشته باشید که اگر موفق به انجام آن نشدید تا ادامه روز هم این امر محقق نمی گردد.

برای تمرکز روی کارتان افکار مثبت و منفی را تایید را رد کنید

شما نمی‌توانید مانع افکار تصادفی که درون ذهن‌تان پدید می‌آید بشوید. اما می‌توانید چیزی شبیه یک دفترچه یادداشت همراه‌تان داشته باشید هر چه که به ذهن‌تان رسید یادداشت کنید تا بعدا به آن رسیدگی کنید. این‌گونه افکار مزاحم، مانع از تمرکز کردن شما نخواهد شد.

فهرستی از وظایف تان تهیه کنید

فهرستی از وظایف مختلف خود را روی کاغذ بنویسید تا مغزتان مجبور نباشد همزمان وظایف مهم و کم اهمیت را مورد بررسی قرار داده و پردازش کند.

زمانتان را بخش بندی کنید

تحقیقات نشان داده که مغز انسان در بازه های زمانی کوتاه بهتر می تواند روی موضوعات مختلف تمرکز کند. پس زمانتان را به بخش های کوچک تر تقسیم کرده و استراحت های کوتاه مثلا پنج دقیقه را بین این بخش ها در نظر بگیرید، سپس در هر بازه زمانی تمرکز خود را روی یک موضوع قرار دهید.

 انگیزه‌ی خود یا همان «چرای» مهم را پیدا کنید

یکی از دلایلی که موجب می‌شود نتوانیم بر کاری تمرکز کنیم، مبهم بودن انگیزه است؛ ما نمی‌دانیم «چرا» کاری را انجام می‌دهیم. گاهی این بی‌انگیزه بودن به این صورت است که نمی‌دانید چرا انجام یک کار خاص، به دستیابی به هدفی کمک می‌کند و گاهی نیز اصلا نمی‌دانید چرا برای دستیابی به هدفی تلاش می‌کنید. وقتی انگیزه مشخص باشد، نگرش نیز تغییر خواهد کرد و روش انجام کار دگرگون خواهد شد. وقتی واقعا نسبت به کاری که انجام می‌دهید علاقه‌مند و مشتاق باشید، تمرکز کردن بر آن کار بسیار آسان خواهد شد.

یک بطری آب به‌همراه خود داشته باشید.

نوشیدن آب از هر نظر برای سلامتی لازم است. به‌جای اینکه هر ساعت به سراغ آب‌سردکن بروید، در ابتدای روز یک بطری آب در کنار دست خود قرار دهید. این روش اولا موجب می‌شود که کار شما مرتبا به واسطه رفت‌و‌آمد برای نوشیدن آب متوقف نشود و ثانیا سرگرم گفت‌و‌گو با همکاران خود در اطراف آب سردکن نمی‌شوید.

میز کار خود را تمیز و مرتب کنید.

میز کار عده ای از شما ممکن است کاملا بی‌نظم باشد. این مسئله اشکالی ندارد به‌شرط اینکه مجبور نباشید برای پیدا کردن چیزی که لازم دارید همه‌جا را بگردید. درغیر این‌صورت، باید میز کار خود را مرتب کنید. این بدین معنا نیست که میز خود را از لوازم مورد نیاز خود خالی کنید، بلکه باید کاغذ‌های خود را به‌صورت مرتب دسته بندی کرده و در پوشه مخصوص خود قرار دهید. این روش موجب می‌شود همه وسایل مورد نیاز به‌آسانی در دسترس شما باشند. به‌عنوان مثال، اگر بخواهید چیزی بنویسید، قلم و کاغذ در کنار هم به آسانی در اختیار شما هستند.

 

با رعایت موارد زیر می توانید به افزایش تمرکز کمک کنید

  • ایجاد فضایی آرام

کجا می توانید تمرکز کنید و بهتر کار را انجام دهید تمرکز حتی با بستن یک درهم می تواند به دست آید.

  • در رابطه با میزان قدرت تمرکز خود با خانواده و دوستان و همکاران صحبت کنید

با دیگران در رابطه با آستانه تمرکزتان صحبت کنید آنها می دانند چقدر و تحت چه شرایطی می توانید تمرکزتان را حفظ کنید و در مورد آن توضیح دهید و در رابطه با آن جدی باشید.

  • خاموش و روی بی صدا گذاشتن تلفن همراه

تلفن همراه را خاموش یا روی بی صدا بگذارید هشداران را قطع کنید بیشتر این وسایل باعث حواس پرتی می شود و باید در مواقع ضروری از آن استفاده کرد.

  • خونسرد باشید

خونسردی خود را حفظ کرده و ذهن خود را از هرگونه مسئله که موجب حواس پرتی می شود پاک کنید

 

 

1 فکر در مورد “ روش های افزایش تمرکز

  1. joker گفت:

    مرسی از سایت خوبتون
    تعرفه ها و هزینه های جلسه های مشاوره اتون به چه صورته ؟ آیا امکان مشاوره تلفنی یا آنلاین هم وجود داره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *