آخرین ویرایش17 می 2020
مشاوره ساخت و ساز و املاک

جواز ساختمان در تهران- راهنمای مراحل اخذ پروانه ساخت

گروه مشاورین ساخت و ساز ما می توانند در کلیه مراحل اداری اخذ جواز و پروانه ساخت و ساز ساختمان های مسکونی ، اداری ،تجاری در همه مناطق 22 گانه تهران  با انعقاد یک وکالت کاری به بهینه ترین حالت و بالاترین سرعت کار گرفتن پروانه ساختمان را بدون هیچ هزینه گزفی برای شما انجام دهند. درادامه میخوانیم که برای اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان چه کاری باید انجام داد ؟

جواز ساختمان چیست؟

جواز ساختمان سند جزییات ساختمان که به وسیله شهرداری ها صادر شده و به مالکین ساختمان ارائه می گردد و برای عملیات ساختمانی می بایست مجوز پروانه ساخت لازم اخذ گردد.

پروانه ساختمانی چه اطلاعاتی دارد؟

  • زمان  شروع عملیات و اعتبار پروانه ساختمان ( قابل تمدید )
  • مساحت زیر بنا
  • تعداد طبقات
  • نوع اسکلت ساختمان
  • مشخصات متقاضی صدور پروانه
  • شماره پلاک ثبتی ملک
  • نام مهندسین ناظر
  • تاریخ صدور پروانه
  • کروکی زمین
  • مراحل تشکیل و صدور پروانه ساختمان

 

مراحل تشکیل پروانه ساخت

۱- تشکیل پرونده پروانه ساخت :

در این مرحله مالکین با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری رفته و درخواست نوسازی می کنند و تشکیل پرونده می دهند

در مرحله بعد یک کارمند از طرف شهرداری مامور بررسی و گزارش از ملک می شود که این موارد بررسی خواهد کرد (ابعاد ملک، عرض‌گذر، بنای موجود و …)

۲- دستور نقشه :

بعد بررسی مامور شهرداری، شهرداری به مالکین دستور نقشه می دهد که دز این مرحله از مراحل  اخذ جواز ساختمان ، در دستور نقشه اطلاعاتی مثل اصلاحی شهرداری و تعداد طبقات و مساحت هر طبقه در دستور نقشه مشخص می شود (اطلاعات بر اساس نوع پهنه عرض‌گذر و برخی اطلاعات زمین محاسبه می‌شود )

که در مرحله بعدی باید این اطلاعات (دستور نقشه) را مالک به مهندس معمار (طراح نقشه اصلاحی) ارجاع دهد.

۳- طراحی نقشه

پس از طی مراحل قبل از اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان ، مالکین می بایست با یک مهندس معمار با تجربه ارتباط بگیرند و براساس شرایط و ضوابط و قوانین شهرداری و بقیه ارگان های مرتبط مانند اتشنشانی و … نقشه ای مناسب با توجه به زیبایی ، هماهنگی از نظر سازو و تامین پارکینگ به صورت ایده ال قرار بگیرد.

پس از پایان این مرحله از اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان  اگر این نقشه ها ایرادی نداشته باشند در دفاتر خدمات شهرداری ثبت خواهند شد.

۴- پرداخت عوارض

بعد از رفع ایرادهای ضوابطی از طرف  دفتر خدمات انجام خواهد شد ، و تایید قسمت صدور پروانه شهرداری ،مالکین می بایست عوارض  تخریب و نوسازی ملک خود را با در نظر گرفتن منطقه ، تراکم موجود ، تعداد طبقات  ، متراژ بنا  پرداخت نمایند.

۵- تهیه مدارک پیش‌نویس

مالکین باید به دفاتر خدمات  شهرداری رفته و فرم درخواست تعیین ناظر را ثبت  کنند

پس ار تعیین ناظر توسط شهرداری  می بایست یک قرارداد حقوقی  ( توجه به سهمیه  ناظر مهم است ) ما بین ناظر و مالکین منعقد گردد ، به اضافه برگه تعهد رعایت اصلاحی و تأییدیه ناظر نما  ه دفاتر خدمات  الکترونیک شهرداری تحویل داده شود.

تذکر : متراژهای بالای ۲۰۰۰ متر ملزم به ارائه نقشه فاز ۲ به سازمان نظام‌مهندسی هست که شامل ماده ۳۳ نظام‌مهندسی یعنی ۴ رشته ساختمانی سازه، معماری، برق و مکانیک) می‌باشد ، تأییدیه فاز ۲ از طرف نظام‌مهندسی پروسه‌ای طولانی است که معمولاً اصلاحی‌های زیادی دارد.

لیست مدارک پیش‌نویس به صورت زیر می باشد :

برگه سبز برگ مهرشده ۴ رشته شامل ساز، معماری، برق و مکانیک

برگ سبز (سهمیه) ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر

برگه تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما

فایلهای نقشه سازه، برق و مکانیک

چک‌لیست‌های مبحث ۱۹ ۶ بارگذاری و زلزله

برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک

۶- چاپ پروانه ساخت یا جواز ساختمان

بعد از تائید چهار رشته برای اخذ تأییدیه‌ها (توسط کنترلر) دفتر خدمات الکترونیک نوبت تأییدیه‌های زیر می‌باشد:

طرح تفصیلی بر و کف

رئیس صدور پروانه ساخت

معاون شهرسازی و معماری

تأییدیه شهر

در بعضی مواقع برای تعیین کد صفرصفر (صفر مالک) و برای افزایش میزان عرض درب ورودی و مشابه این موارد نیاز به تأییدیه شورای معماری هر منطقه می‌باشد.

تذکر:

اعتبار پروانه ساختمانی و ساخت به‌طورمعمول ۲ سال است و اگر در این دو سال پروژه به اتمام نرسد باید برای دو سال بعد پروانه یا جواز ساخت را تمدید کنیم

اگر در طی ساخت ساختمان بنا به دلایلی در نقشه معماری اولیه طرح فاز یک تغییر ایجاد شود باز دوباره باید فرآیندی همانند پروانه ساختمانی (پروسه بالا) طی شود ولی با این تفاوت که اسم آن پروانه تغییر نقشه است که در دفتر خدمات تشکیل می‌شود و پروسه همانند پروانه ساختمانی دارد.

در حین ساخت ساختمان ممکن است مالک یا مجری برخلاف نقشه‌های عمل کند و به‌اصطلاح خلاف کند که در این صورت مالک باید به دنبال گواهی عدم خلاف برود اگر خلاف آن از مقادیر مجاز مورد تائید شهرداری کمتر باشد باید عوارض اضافه متراژ را پرداخت کنند و گواهی عدم خلاف را دریافت کند و اگر متراژ خلاف از محدوده مجاز تجاوز کند دیگر با پرداخت خلافی کار پیش نمی‌رود و باید در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح شود که معمولاً نظر به تحقیق می‌دهد پس خیلی مهم است که مقدار خلاف در محدوده مجاز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *